Opleiding Inkooppraktijk B

Het succesvol doorlopen van inkoopprocessen voor prestaties die van strategisch belang voor de organisatie zijn, gaat niet vanzelf. Dat moet je faciliteren en dus organiseren. Het strategisch belang wordt dan vooral bepaald door de klanten; zij die ervoor zorgen dat de organisatie geld krijgt.

Drie gebieden.

Er is een een structuur binnen de InkoopFunctie  nodig waarbinnen de visie en missie van de organisatie vertaald worden naar de manier waarop inkoopprocessen worden doorlopen. Hierin zal het bestaansrecht van de organisatie, bepaald door de maatschappelijke rol of door een commercieel concurrentievoordeel, als uitgangspunt dienen. Een heldere verdeling van rollen en verantwoordelijkheden is dan het gevolg. Evenals een inkoopbeleid wat gaat over de manier waarop inkoop wordt bedreven in de meest brede zin en niet over wat de inkoopafdeling mag, moet en doet.

Er is InkoopMarketing nodig die zich richt op de eigen organisatie, de leveranciers, de maatschappelijke omgeving en de arbeidsmarkt. De perceptie van anderen bepaalt hun emotie. En die emotie stuurt hun gedrag. Het leert jou hoe je jouw boodschap aan moet passen aan de ontvanger. Je kunt een ander namelijk alleen iets verkopen als die ander dat graag wil hebben. Niet omdat jij het zo graag kwijt wil. Marketing gaat over dus over emotie, het beïnvloeden van gedrag.

Het doorvoeren van InkoopVerbeteringen vraagt een andere aanpak dan het presenteren van een positieve business case met een no-brainer uitkomst. Het gaat juist over praktisch toegepaste gedragspyschologie.

De opleiding InkoopPraktijk B Strategisch geeft jou in zes dagen (één dag per week plus een terugkommiddag) het inzicht en de tools om daar direct in jouw eigen praktijk handen en voeten aan te geven. Hoe maak jij het succesvol doorlopen van inkoopprocessen mogelijk? Welke randvoorwaarden moeten daar bij jouw organisatie voor ingevuld zijn? Hoe ga je mensen verleiden tot het vertonen van bepaald gedrag? Onderwerpen als voorspelbare irrationaliteit, besluitvorming, beïnvloeding en communicatie, specifiek gericht op het met vooroordelen doordrenkte inkoopvak, komen aan de orde.

Voor Wie?

Eigenlijk is deze opleiding geschikt voor iedereen die op een andere manier professioneel wil gaan inkopen en beseft dat de emotionele menselijke factor daarin centraal staat; niet de rationele. Als (senior) inkoper kun je jezelf met deze opleiding verder ontwikkelen op strategisch niveau. Als horizontaal instromende inkoopmanager biedt deze opleiding jou juist de inzichten om de inkoopfunctie binnen jouw bedrijf te innoveren en verder uit te bouwen en een inkoopafdeling zo in te richten en te positioneren dat het daaraan bij gaat dragen. Of als lijnmanager wil je je verder verdiepen in de inkoopfunctie en wat het voor jou kan opleveren.

Je functioneert minimaal op HBO niveau en hebt mogelijk al een Nevi (of vergelijkbaar) diploma.

Resultaat

Na het doorlopen van deze opleiding heb je:

  • Een visie die gebaseerd is op inkopen met business focus (inkopen met het oog op de klant, met het oog op geld verdienen in plaats van geld uitgeven);
  • Voldoende kennis van en inzicht in het inkoopvak en in de daaraan gerelateerde menselijke psyche om succesvol een strategische inkoopfunctie neer te zetten.
  • Aangescherpte beïnvloedingsvaardigheden;
  • Inzicht in hoe je inkoopmarketing kunt bedrijven en inkoopverbeteringen succesvol kunt initiëren.
  • Een daarbij behorende uitgebreide (digitale) toolkit met standaarden, templates en checklists om dit gestructureerd en samenhangend te kunnen doen;
  • Een interactief eBook (EPUB3) voor op de iPad en android tablets.
  • Eeuwigdurend toegang tot de meest recente lesmaterialen voor deze opleiding

Het trainingsmateriaal wordt digitaal aangeboden. Als naslagwerk gebruiken wij een interactief eBook met daarin filmpjes, animaties en downloads. Dit boek is een EPUB3 boek en is geoptimaliseerd voor de Apple iPad. Daarom leveren wij bij deze opleiding een Apple iPad ( wifi) mee. Het interactieve boek is echter ook op een Android tablet te lezen.

Bij de prijs voor deze zesdaagse opleiding zijn de iPad, het interactieve eBook, lunches, diners en vrij gebruik van alle standaarden, templates en hulpmiddelen inbegrepen, evenals de terugkommiddag waarin je jouw ervaringen onder begeleiding van de trainer met collega deelnemers deelt en adviezen krijgt over hoe je verder kunt.

Mocht je al een iPad hebben, dan wordt de prijs van deze iPad van de prijs van de opleiding afgetrokken. Bij het inschrijven kun je aangeven of je met of zonder iPad wilt bestellen en wordt het verschil zichtbaar.

documentatie

Documentatie

Download de factsheet

Downloaden
data en lokatie

Data en lokatie

Bekijk waar en wanneer je deze workshop kunt volgen

 
Zie overzicht
kosten

Prijs

ex BTW

Inschrijven